Sunday 27 August 2017

CARA - CARA UNTUK MENGHAYATI RUKUN NEGARA

CARA - CARA UNTUK MENGHAYATI RUKUN NEGARA

1. Mengadakan Kempen Kesedaran

Tujuan: Untuk menanamkan dan menghayati Prinsip Rukun Negara dalam diri individu.

Huraian: masyarakat zaman sekrang tidak mengambil peduli tenntang rukun Negara dan kesejahteraan Negara Malaysia ini.oleh itu pihak berkuasa boleh mengambil berat dan mengadakan kempen-kempen untuk memupuk sifat patriotic dalam seseorang.pihak berkuasa juga boleh mengambil berat untuk memupuk perpaduan kaum dan memastikan rakyat Malaysia mengetahui tentang maksud rukun Negara.

Contoh: Kempen ‘Cintai Rukun Negara’ dan ‘Bersama Menghayati Rukun Negara’.

2. Melalui Pendidikan

Di sekolah, pusat pengajian tinggi dll.

Contoh: Di sekolah - melalui penerapan prinsip Rukun Negaradalam mata pelajaran Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan, dan Pendidikan Moral.

Huraian: Untuk memastikan warga pendidik khususnya para 
pelajar dapat memahami dan menghormati prinsip Rukun Negara. Para guru-guru di sekolah juga mesti mengambil berat dan mengajar tentang kebaikan Rukun Negara dan maksud untuk para pelajar. Para guru juga boleh mengadakan quiz atau sesi soalan tentang Rukun Negara.

3. Peranan Media Massa

Huraian: Media massa elektronik seperti televisyen dan internet boleh menyiarkan iklan atau program yang memberi kesedaran kepada penonton untuk menghayati prinsip Rukun Negara. Media massa bercetak seperti akhbar atau majalah boleh menerbitkan artikel tentang kepentingan menghayati prinsip Rukun Negara.

Contoh: Surat khabar, iklan televisyen, dan lain – lain.

Tujuan: Untuk memastikan masyarakat mengetahui tentang kepentingan Rukun Negara dan menghayatinya.





4. Peranan Ibu Bapa

Ibu bapa bertanggungjawab mendidik anak – anak mereka supaya memahami dan menghayati prinsip Rukun Negara. Hal ini bagi memastikan anak – anak faham dan patuh serta menghayati Rukun Negara sejak dari kecil hingga dewasa seperti kata pepatah ‘kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya’.

Tujuan: Anak – anak mesti mengetahui tentang prinsip rukun Negara dan mesti mengetahui untuk hayatinya. Masyakat patriotik bermula dari kanak kanak.

Contoh: Ibu bapa boleh memberitahu anak – anak tentang cerita negara Malaysia dan menceritai tentang Rukun Negara dan langkah – langkah untuk menghayatinya.





5. Peranan Kerajaan.

Huraian: Kerajaan sememangnya mempunyai tanggunjawab yang besar bagi memastikan rakyat di neagar ini sentiasa menghayati prinsip Rukun Negara. Kerajaan boleh mengambil inisiatif seperti menganjurkan program yang bertemakan Rukun Negara bagi memastikan rakyat sentiasa menghayati prinsip Rukun Negara.

Contoh: Pihak kerajaan harus mengadakan kempen kesedaran kepada rakyat agar menghayati prinsip rukun negara dengan sepenuhnya. Kempen kesedaran boleh diadakan di semua jabatan kerajaan, sektor swasta dan petubuhan bukan kerajaan (NGO). Pihak yang berkenaan boleh menggunakan media massa seperti televisyen, radio dan laman web yang merupakan wahana utama menyebarkan maklumat kepada semua lapisan masyarakat dari semasa ke semasa.

Tujuan: Tahap kesedaran rakyat tentang peri pentingnya rukun negara dalam kehidupan mereka sentiasa mekar dan subur dalam jiwa mereka.



Rujukan: http://tingkatanenam.blogspot.my/2015/02/rukun-negara-langkah-yang-perlu-di.html

14 comments: